לא כל רעיון הופך לאקזיט מצליח…

פברואר 2, 2021

לא כל רעיון הופך לאקזיט מצליח…

בישראל, אנו עדים בכל שנה לכמות הולכת וגדלה של יזמים שמקימים עוד ועוד חברות הזנק חדשות, הן בתחומי טכנולוגיה והן בתחומים נוספים.

אנו שומעים רבות על מקרי הצלחה, אך לא ממש מודעים למקרי הכישלון. יתרה מזאת, ככל הנראה, מבלי לרדת לנתונים הסטטיסטיים, יש נטייה ליותר מקרי כישלון מאשר מקרי הצלחה.

מה יכול להפוך רעיון לאקזיט מצליח? מה המתכון המתאים?

הנה נקודת מבט מעניינת בנושא.

התלהבות יתר – פנטזיה או מציאות?

ברוב המקרים, תהליך המעבר מרעיון למוצר מתחיל בהברקה של אדם יצירתי אחד (או קבוצת אנשים). שיחה קצרה מעלה צורך מסוים, ואיכשהו, כאילו בדרך נס, מתגבש לו רעיון שנראה כמבטיח, תוך רגעים.

יתכן וגם אתם חוויתם חוויה כזו בשיחת סלון עם חבריכם.

יחד עם רגע האושר על הגיית הרעיון, מתחילים עם הפנטזיות. הפנטזיות מנתקות את האדם מהמציאות, ומתחילות לקחת אותו להפלגה במחוז החלומות הרחוק. החלומות על אקזיט, על מכירות, על עושר.

הנקודה הזו קצת מעוורת. יש יזמים שבנקודה הזו נכשלים, רק בגלל שמרוב אופוריה לא בודקים מספיק ולא חוקרים מספיק בעניין הרעיון שהועלה להם.

אחד המעשים הנפוצים ביותר שנובע מכך הוא הרמת טלפון לחברת פיתוח מוצר ביום שלאחר מכן. בשיא ההתרגשות. ואפילו הצעה לקחת אותם כשותפים לדרך.

לידיעתכם, חברות פיתוח מקבלות עשרות שיחות כאלו בחודש. אבל זו לא הדרך.

חשוב מאד לשים על כך את הזרקור.

ברגע שעולה רעיון, להיכנס לרשת החיפוש ולרשתות החברתיות ולהתחיל לחקור בנושא, לפני שמתחילים להתלהב.

חדירה לשוק רווי מדי

אחד המקרים הנפוצים הנובעים מהתלהבות יתר הוא חדירה לשוק רווי מדי. מה הכוונה? ובכן, נניח שעלה לכם רעיון בתחום הנעליים. אתם בטוחים שזה רעיון שהולך להיות אוצר. כי אתם הגיתם אותו, וכי אתם בטוחים שהוא רלוונטי לכולם.

שוק הנעליים נחשב לאחד השווקים הרוויים בעולם. הוא מגלגל מיליארדים בשנה, אבל נשלט על ידי כמה ענקיות מזה עשרות (ואף יותר) שנים. האם למשחק הזה אתם רוצים להיכנס?

גם אם כן, האם אתם בטוחים שלמוצר שלכם יש מקום?

אם עשיתם מחקר שוק טוב, יתכן שגיליתם שהמוצר שלכם מתלבש על תת נישה מסוימת בתוך שוק ענק. וזה נהדר. אם לא, כדאי לשקול מחדש את מסלולכם. כי כנראה שאתם בכיוון הלא נכון.

הליכה בדרך ללא תכנית מסודרת

תהליך היזמות נחשב לתהליך יחסית סדור. כמובן שכמו כל דבר אחר, זהו תהליך שמכיל בחובו המון חוסר ודאות, וזה מצוין. אבל בכדי שתהיה איזשהי דרך, איזשהו תוואי, חובה לצאת לדרך עם תכנית מסודרת.

תכנית עסקית מסודרת מודדת עוד מהרגע הראשון את היתכנותו של הרעיון. אפילו לפני הפיתוח שלו. צריך להבין לפי מספרים ועלויות אפשריות, מה עתיד לקרות אם תצאו לדרך עכשיו. ואם תתמידו בה לצורך העניין, למשך 5 שנים. זה חשוב מאד לשים על כך דגש.

הרי לא הייתם יוצאים היום לנהיגה לנקודה לא מוכרת בלי לשים GPS היום נכון? הייתם הולכים לאיבוד.

לסיכום, חשוב לשים לב שהרעיון לא מסנוור אותכם מדי, ושלפחות בהתחלה, לקחתם לתשומת לבכם את נקודת המבט שהעלינו. דרך מתוכננת צלחה לכם.

קריאה נוספת

שורש הפלא ההודי

אשווגנדה – צמח על מסתורי

אשווגנדה – צמח על מסתורי צמח האשווגנדה, צמח מרפא מיוחד במינו, מגיע אלינו מחלקים מסוימים באפריקה, כמו גם מהמזרח התיכון ומהודו. תחת שימושים מסוימים, יש

Read More »
לא כל רעיון יהפוך למוצר

לא כל רעיון הופך לאקזיט מצליח…

בישראל, אנו עדים בכל שנה לכמות הולכת וגדלה של יזמים שמקימים עוד ועוד חברות הזנק חדשות, הן בתחומי טכנולוגיה והן בתחומים נוספים. אנו שומעים רבות

Read More »
pizza

5 מתכונים חלביים וטעימים

במאמר זה אספנו עבורכם 5 מתכונים חלביים ופשוטים להכנה. למרות שבחלק מהמתכונים דרוש שימוש במיקסר או להתפיח מעט את הבצק, אין זה מסבך את ההכנה

Read More »